7. ročník prestižní soutěže KALENDÁŘ ROKU

Provází nás každý den. Celý rok.
Visí v kuchyních, skříňkách, ložnicích a tržnicích, restauracích a  úřadech.
Kalendáře.
Jejich kvalita je velmi různá a názory se i mezi odborníky velmi liší.
Proto pozvaly firmy Typografia a M.I.P dvanáct odborníků jako porotce,
kteří  hodnotili přes sto kalendářů. 
   

Porota každoročně zažije cosi jako hodnotící maratón, kdy ve dvou kolech posuzuje přihlášené práce.
O vítězích sedmého ročníku soutěže Kalendáře roku se rozhodla 14. března 2007.
   

Do čela poroty letošního ročníku zasedl výtvarník Pavel Hrach.
Vzácným hostem v letošní porotě byl výtvarník Oldřich Kulhánek,
kterého jako autora bankovek zná určitě každý Čech.

    
Protože je porota složena z  polygrafů, typografů, grafiků, techniků, marketingových expertů
a fotografů, nehrozí nebezpečí, že bude pohled na výběr  vítězných kalendářů jednostranný.
Pánové se i tentokrát až vášnivě přeli ve druhém kole o kalendáře,
které jim připadaly nadprůměrné.
Ty podprůměrné odpadly již v prvním kole po sečtení bodů.
To, že se u  přítomných pánů lehce zvýšila hladina adrealinu, vyhovovalo
nejvíc panu ing. Najbrtovi.
Prostory pro zasedání poskytl ředitel Národního technického muzea ing. Tomáš Kupec,
který převzal nad soutěží záštitu.
 
Přihlášené práce klasifikovala dvanáctičlená porota ve složení:
 

\"\"
Přemysl Černý – Art D – ředitel
Pavel Hrach – výtvarník  – předseda poroty
Andreas Keller – ředitel KBA Grafitec, specialista na kvalitu tisku
Viktor Kronbauer – fotograf
Daniel Köppl – Marketing&Media – šéfredaktor
Oldřich Kulhánek – výtvarník
Tomáš Kupec – Národní technické muzeum – ředitel
Milan Maršo – předseda redakční rady Typografie
Vladislav Najbrt – grafik a šéfredaktor Typografie
Zdeněk Sobota – M.I.P. Group – ředitel
Petr Šálek – fotograf – člen Asociace profesionálních fotografů
Alan Záruba – grafik 
\"\" \"\"
\"\" \"\"

 

 
Vyhlášení výsledků soutěže
Všechny soutěžní práce má odborná i široká veřejnost možnost shlédnout na výstavě Reklama, Polygraf 2007
od 28. do 30. března 2007 na pražském Výstavišti.   
Slavnostní vyhlášení soutěže za účasti osobností společenského, politického a kulturního života proběhne ve
 
                  středu 28. března
v pražském Lapidáriu od 18.00 hodin.


\"\"
Ing. Vladislav Najbrt je otcem myšlenky založit soutěž kalendářů
a jejím neúnavným propagátorem.  
Proto jsme ho trochu vyzpovídali.  
     
Artmagazin.eu:
Kdy a jak jste přišel na to založit soutěž o kalendářích?
 
Ing. Vladislav Najbrt:
Bylo to před sedmi lety. Naším cílem bylo, aby nástěnný kalendář zaujal jak diváky, tak i vydavatele, kteří kalendář vydávají. Do soutěže se přihlašují čím dál významnější dodavatelé, takže je ta práce s kalendáři více profesionální. Druhou věc, kterou bych chtěl podotknout, je to, že nepohrdáme ani těmi, které vznikají jako charitativní nebo jako akce amatérů dobrovolníků. Zařazujeme je do kategorie ,,ostatní“, protože zpravidla si nevíme rady kam je zařadit a přitom chceme ocenit, že se někdo zabývá např. humanistickým pohledem nebo jinak orientovaných. Máme možnost i když třeba jedna z komponent není podařená, ale něco tam vyčnívá, ať už je to ideál nebo třeba jiný pohled, tak je ji možné s krásným komentářem vyhodnotit  zvláštní cenou, ať už je to umělecký nebo jinak pojatý výkon. Grand Prix může mít cenu ve skupině a zpravidla ji má, protože to bývá velmi dobrý kalendář. Chtěl bych také podotknout, že nás poslední tři roky někteří napadají a kritizují a to považuji za velice prospěšnou věc, protože když se někdo rozčílí nad tím, že nedostal z nějakého důvodu cenu a že se cítí poškozen, tak bývá vyjádření toho, že těm lidem to není úplně jedno a že to dostává nějakou kvalitativní náplň. Sedmý ročník vypadá zatím slibně, uvidíme, jak to budete hodnotit a těšíme se, že to bude pokračovat hned v návaznosti jako každý rok, v nejbližší době začne propagace pro osmý ročník. Snad se to opět dostane do rozhlasu, v předchozích ročnících už to tam několikrát bylo. Naší snahou je také dostat recenzi do nějaké rubriky do televize. Býváme právě kritizování, že je stále málo informací. To, že jsou informace o soutěži vydány v několika číslech odborných časopisů, nestačí k tomu, aby o tom věděli lidé, kteří s touto odbornou literaturou nemají přímé spojení.

                            
Artmagazin.eu:

Děkujeme za rozhovor.


Příští rok se blíží a třeba se dozvíte o pěkném kalendáři.
  
Děkujeme.


Přidáváme tiskovou zprávu se všemi informacemi.


                     
V  roce 2006 probíhá 7. ročník prestižní soutěže Kalendář roku.
Výsledky soutěže každoročně vyhlašují časopis Typografia a M.I.P. Group v rámci odborného veletrhu Reklama, Polygraf.
Prestiž soutěže byla dosažena zejména díky vysoké kvalitě přihlašovaných prací a složení odborné poroty, do které se podařilo získat kapacity z oblastí reklama, marketing, polygrafie, fotografie, typografie a design.
 
Krátce z historie
O kalendáři lze bez nadsázky říci, že je médiem zkušeným jako lidstvo. Historické prameny tvrdí, že naši předkové vytvořili první kalendář zářezy do kůry stromu při každém východu slunce.
 
Kalendář od doby svého vzniku prošel nesčetnými formami a kromě informativní funkce plní i funkci reprezentativní a uměleckou, kterou má nejvíce možnost vyjádřit kalendář nástěnný. 
 
Myšlenka vyhlásit soutěž o nejlepší nástěnný kalendář roku byla inspirována snahou upozornit na médium s velmi dlouhou tradicí, které se stalo pro mnoho společností vysoce prestižní formou jejich prezentace.
 
Prostor pro vyjádření filozofie společnosti
Nástěnný kalendář otevírá důstojný prostor pro vyjádření filozofie společnosti. Vedle již zmíněné reprezentativní úlohy nabízí platformu pro vyjádření postojů ke stěžejním společenským tématům jako jsou kulturní dědictví, současné umění, mezilidské vztahy, ekologie, mezinárodní politická situace či rasismus.
 
Kalendář – reprezentativní médium pro celý rok 
Kalendář je ideálním nástrojem interní a externí komunikace. Jako médium, které sledujeme celý rok, působí dlouhodobě a přitom nevtíravě. Je-li nástěnný kalendář pojat opravdu hodnotně, nestává se působením času komunikačním nástrojem „de mode“, ale nabývá někdy dokonce sběratelské hodnoty. Společnosti s vysokou kulturou komunikace jsou si těchto faktů vědomy a přípravě nástěnného kalendáře věnují příkladnou péči.
 
Lídři trhu patří ke stálým účastníkům soutěže
Přihlášené příspěvky se každoročně vyznačují velmi vysokou úrovní, která se projevuje zejména originální koncepcí, vysokou úrovní použitých fotografií, výborným grafickým zpracováním, zvolením netradičních materiálů či vysokou kvalitou tisku. Překvapivé jsou i formy adjustace některých kalendářů.
Soutěže se pravidelně zúčastňují lídři trhu jako např. Česká pojišťovna, ČEZ, Komerční banka, Metrostav, Plzeňský Prazdroj, Škoda Auto, Telefonica O2, Zentiva….. Silné zastoupení mají společnosti zabývající se výrobou papíru a tiskem. Významné zastoupení mají i neziskové organizace, společnosti středního typu či dokonce jednotlivci. Za povšimnutí stojí, že velké společnosti leckdy nezadávají tvorbu tohoto média reklamním kolosům, ale právě jednotlivcům, u kterých znají jejich rukopis, filozofii a umělecké cítění.
 
Podmínky a kategorie soutěže 
Soutěž je otevřená českým i zahraničním firmám, které vydávají, tisknou nebo zadávají výrobu nástěnných kalendářů .
Kalendář může do soutěže přihlásit jeho vydavatel, tiskárna, studio, agentura nebo kterákoliv jiná fyzická nebo právnická osoba se souhlasem vydavatele. ¨
 
Přihlášení mají šanci získat jednu ze tří cen v šesti kategoriích.
obrazové (kulturní)
propagační
typografické
fotografické
komerční
ostatní
Hlavní kritéria hodnocení jsou:
1. splnění podmínek účasti
2. originalita nápadu
3. úroveň grafického zpracování
4. kvalita tisku a celkového zhotovení
5. netradiční obal
6. oslovení cílové skupiny
 
V každé kategorii uděluje porota 1.- 3. cenu. Z vítězných kalendářů hlasuje porota také cenu Grand Prix. Právem poroty je udělit i zvláštní ocenění, ale také neudělit cenu v případě, že žádný kalendář v dané kategorii neodpovídá kritériím soutěže.
 
Zájem o soutěž dynamicky roste
V prvním ročníku soutěže bylo přihlášeno přes 40 prací. Letošní sedmý ročník má na kontě 93 přihlášených exemplářů. Každoročně nejsilnější zastoupení mají kategorie:
 
A – obrazové (20 kalendářů)
B – propagační (19 kalendářů)
a D – fotografické (29 kalendářů)
 
Do dalších kategorií bylo příhlášeno:
C – typografické (2 kalendáře)
E – komerční (3 kalendáře)
F – ostatní (10 kalendářů).

                  

Helena Vonková
           
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *