Digirama s.r.o. vyhlašuje 17. ročník soutěže Kalendář roku 2017

Soutěž je určena českým i zahraničním firmám, které vydávají, tisknou nebo zadávají výrobu kalendářů.

Cílem soutěže je podpora kreativity, tiskové a grafické úrovně kalendářů a podpora výjimečných počinů v této oblasti.

Kdo může být přihlašovatelem – vydavatel – tiskárna – grafické studio – agentura – kterákoliv jiná fyzická nebo

právnická osoba se souhlasem vydavatele.

ARTmagazin.eu je mediálním partnerem soutěže Kalendář roku 2017.

Připomeňme si zde výsledky soutěže Kalendář roku roku 2016

 

Více informací na www.typografiacz.cz/soutez.html

Přihláška zde


Milan Maršo a Zdena Maršová, zakladatelé soutěže Kalendář roku

Rozhovor s Milanem Maršem a Zdenou Maršovou, zakladateli soutěže Kalendář roku.

V roce 2017 se uskuteční již  17. ročník soutěže Kalendář roku,

jak se za ta léta soutěž změnila?

Milan Maršo:

Zásadních změn je několik. Když jsme před 17 lety se soutěží začínali, tak jsme neměli jistotu, zda projekt bude vůbec životaschopný. Dnes můžeme konstatovat, že jde o nejvýznamnější soutěž kalendářů ČR, která je o to cennější, že je pořádána polygrafy. Zajímavá je nejen z hlediska kvality a designu, vždyť mezi přihlášenými kalendáři byli a jsou i takoví umělci jako Tono Stano, Jan Saudek, Robert Vano, Herbert Slavík, Bořek Šípek, Antonín Kratochvíl a další, tak ale i kvality polygrafického zpracování, což plně odráží razantní rozvoj v oblasti aktuálních tiskových možností jak ofsetového, tak i digitálního tisku. Podívejte se na kvalitu tisku takových tiskáren jako Grafico, Helbich, Tiskap, ale i Z-Studia, Tisk Pětky či jiných. Další důležitou změnou je spolupráce renomovaných firem se studenty odborných škol. Vždyť mezi oceněnými kalendáři, a to i cenou nejvyšší, jsou i tvůrci-studenti středních odborných škol.

Zdena Maršová: V průběhu 17 let od vyhlášení prvního ročníku došlo k podstatným změnám především z hlediska vnímání úrovně a významu této mezinárodní soutěže. Soutěž Kalendář roku je jedinou soutěží u nás se 17letou tradicí a je nepřetržitě vyhlašována od roku 2000. O vysoké a stále stoupající úrovni soutěže svědčí také to, že se podařilo získat pro spolupráci vynikající odborníky – logo a chráněnou značku soutěže vytvořil Aleš Najbrt, ceny jednotlivých kategorií Alan Záruba a obaly na ceny Jan Činčera. V odborné hodnotící komisi jsou to např. malíř Pavel Roučka, fotograf Petr Šálek, grafik Zdeněk Sládek, pedagog Jan Sehnal. Že je tato soutěž jedinečná v ČR, značí nejen zájem význačných vydavatelů kalendářů, ale také charitativních organizací jako Kapka naděje, Nadace Archa Chantal, Debra. Symbolem stoupající kvality a úrovně soutěže je dlouhodobá partnerská spolupráce významných firem, a to Heidelbergu, Papyrusu (dříve Ospap), SPŠG a VOŠG Praha (kde se koná i zasedání odborné poroty) a od loňského ročníku mediální partnerství s Novinami pro grafický průmysl. Na tato partnerství jsme hrdi a velmi nám to pomáhá v pořádání soutěže. Změny také nastaly ve vyhlašování výsledků a předávání ocenění. Daří se pořádat toto vyvrcholení soutěže v zajímavých a velmi prestižních prostorách, např. v Národním technickém muzeu, Kolowratu, Lapidáriu a ročník 2016 byl vyhlášen ve Státních aktech Poslanecké sněmovny, kde bude vyhlášen i ročník 2017. Vyhlášení je také dobrou příležitostí pro setkávání všech, kteří se na tvorbě kalendářů podílejí, a možnosti výměny zkušeností a názorů.

 

 

Proč by se měli tvůrci kalendářů přihlásit do soutěže?

Milan Maršo: Protože jedině otevřená soutěž s jinými tvůrci je může posunout v jejich tvorbě dál. Jako v každé soutěži nemůže vyhrát každý. Zde bych rád připomněl i práci hodnotící komise.

Jednotliví členové jsou odborníci ve svém oboru a také oni nesou svou „kůži na trh“ při udělení ceny či vyřazení přihlášených prací. V komisi zasedlo a zasedá mnoho významných designerů, malířů, polygrafů, pedagogů. Připomeňme si jména Rostislav Vaněk, Jakub Ludvík, Oldřich Kulhánek, Vladislav Najbrt, Pavel Roučka, Petr Šálek a jiní.

Zdena Maršová: Účast v soutěži umožňuje tvůrcům kalendářů ukázat svou práci, ať je to v oblasti designu, fotografie, tisku, vazby, materiálů, nebo originálního nápadu a tím se zviditelnit. Nebát se konkurence.

Jaký by měl být kalendář, který si zaslouží ocenění?

Milan Maršo: Hlavně by to měl být kalendář, ale s jasným myšlenkovým obsahem a kvalitní, inovativní formou zpracování.  Zdena Maršová: Ocenění získává kalendář, který splňuje jednak danou kategorii, např. propagační účin a hlavní ideu, ale zároveň je kvalitně proveden (design, fotografie, ilustrace, tisk) a splňuje účel, pro který byl vydán. Měl by ještě navíc něčím zaujmout.

 

Je něco, co byste současným kalendářům vytkli?

Zdena Maršová: Např. i krásný fotografický kalendář může zkazit špatně zvolená grafika nebo kalendárium.

 

Proč nevzniká více inovativních kalendářů z hlediska vazby?

Milan Maršo: Osobně máme nad některými kalendáři pocit, jako by na inovaci vazby nebyly peníze. Je to nedocenění důležitosti inovativní vazby kalendářů. Jak by asi měla vypadat cesta k inovativní vazbě kalendáře, ukázal v některém z minulých ročníků soutěže p. Bořek Šípek, jelikož zde byl vidět rukopis.

Zdroj: Noviny pro grafický průmysl č. 2/2017

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *