Eva Kmentová \“TEĎ\“ v pražském Mánesu

EVA KMENTOVÁ
DENÍK DÍLA
 
5. 12. 2006 – 27. 1. 2007
VÝSTAVNÍ SÍN MÁNES
 
Výstavu zahájla 4. prosince v 18 hodin Ludmila Vachtová, autorka koncepce výstavy.
 
 
Sochařka Eva Kmentová (1928–1980), absolventka pražské Vysoké školy
uměleckoprůmyslové a členka někdejší skupiny Trasa, je jednou z klíčových osobností
českého umění druhé poloviny dvacátého století. Díky nekonvenčnímu použití nejrůznějších
materiálů podstatně rozšířila klasický pojem sochařství o nové oblasti, přesahující pravidla
formální estetiky. Její prostorové realizace v betonu a v sádře a její práce na papíře zůstávají
i přes časový odstup uhrančivým znamením životních naléhavostí. K retrospektivní výstavě
v pražském Mánesu vydává nakladatelství Arbor vitae monografii Ludmily Vachtové a Polany
Bregantové Teď. Práce Evy Kmentové.
 
 
Výstavu pod záštitou primátora hlavního města Prahy Pavla Béma pořádá nadace Český
fond umění a nakladatelství Arbor vitae ve spolupráci s rodinou Evy Kmentové.
 
 
Koncepce výstavy: Ludmila Vachtová
Kurátor výstavy: Dušan Brozman
Architekt: Pavel Kolíbal
Grafická úprava: Helena Šantavá
Překlad textu: Anna Bryson
Produkce: Klára Vomáčková, Mánes; Martin Souček, Arbor vitae
Mediální partneři: A2 kulturní týdeník, Respekt, Art & Antiques
 
 
Na výstavu zapůjčily díla ze svého majetku tyto galerie:
Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Muzeum Kampa, Nadace Jana a Medy
Mládkových, České muzeum výtvarného umění, Praha, Severočeská galerie výtvarného
umění v Litomeřicích, Muzeum umění Olomouc, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, Alšova
jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, Východočeská galerie v Pardubicích.
Tyto zápůjčky byly doplněny z majetku rodiny a z dalších soukromých sbírek.
 
 


 
TEĎ. Práce Evy Kmentové.
 
Nakladatelství Arbor vitae vydává k výstavě monografii nazvanou TEĎ. Práce Evy
Kmentové. Eva Kmentová byla zcela zaujata přítomností a bezprostředně reagovala na
podněty současnosti; proto se kniha jmenuje TEĎ. Od dívčích let až do smrti psala deník, v
němž komentovala svou práci; proto se soupis její tvorby v monografii a výstava v Mánesu
jmenují Deník díla.
 
Dílo Evy Kmentové je motivováno autobiograficky a podmíněno topograficky třemi
ateliéry, v nichž pracovala: Židovské pece, později „Doupě“ v Kalininové ulici na Žižkově,
nakonec Stodola na Smíchově.
 
Monografii uvádí komentované Životopisné album, dále vzpomínka Olbrama Zoubka
na společný ateliér a trojdílný esej Ludmily Vachtové. Tématickým jádrem a těžištěm
publikace je Deník díla, kompletní, obrazově dokumentovaný soupis 612 dosažitelných prací
z let 1951–1979, zpracovaný Polanou Bregantovou. Výběr z textu Evy Kmentové – mezi nimi
je i několik nepublikovaných – tvoří plynulý přechod k dokumentární části.
 
Jednotlivá témata jsou začleněna do tří velkých, chronologicky pointovaných
obrazových bloků. Grafické řešení knihy, jež je dílem Heleny Šantavé, podporuje tuto
koncepci a umožnuje trojí způsob čtení knihy:
 
1. vědecké a pragmaticky profesionální pro bibliograficky orientované badatele, kurátory
výstav, uměleckohistorické publicisty, muzejní pracovníky a sběratele,
2. asociativní pro ty, kdo si chtějí doplnit nebo vytvořit vlastní obraz o intenzitě českého
umění v druhé půli dvacátého století a o jedné z jeho klíčových osobností,
3. čistě optické pro ty, kdo mají rádi nekonvenční výtvarné počiny.
 
Výstavní sín Mánes
Masarykovo nábreží 250
110 00 Praha 1
tel.: +420 224 930 754 / 603 112 036
manes@galeriemanes.cz
www.galeriemanes.cz
 


 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *