Galerie Rudolfinum v zajetí dekadence

Galerie Rudolfinum odstartovala 29.9.2010 zatím největší projekt ve své 17-leté
historii. Stěžejní výstavu s názvem Decadence Now! Za hranice krajnosti zahrnující
140 uměleckých děl poskytnutých od více než 50 zapůjčitelů doplňují „satelitní“
výstavy v dalších kulturních institucích. Samostatnou retrospektivu amerického
fotografa Joela-Petera Witkina uvádí Dům umění města Brna (přičemž jsou
Witkinovy práce velmi významně zastoupeny i v Rudolfinu). Centrum současného
umění DOX doplní projekt výstavou britské umělecké dvojice Gilbert & George:
Cesty 1972 – 1992, Západočeská galerie v Plzni se zapojí prezentací dvou českých
autorů Josefa Bolfa a Ivana Pinkavy s názvem Ještě místo – pustá zem a ateliér
Josefa Sudka v Praze výstavou fotografií Václava Jiráska. Zároveň budou v říjnu
probíhat filmové projekce dekadentních filmů v Brně i Praze a další doprovodné akce
až do konce ledna 2011. Náročný projekt, který si vyžádal více než 2 a půl letou
přípravu, tak umožní co nejširší pohled na projevy dekadence v současném světovém
výtvarném umění. A to vše v duchu současného evropského trendu propojování
úrovní a druhů institucí mezi sebou.

Kurátor expozice v Rudolfinu, Otto M. Urban vychází z koncepce výstavy o dekadenci
v českých zemích v období 1880 – 1914: V barvách chorobných, kterou uvedl
v Obecním domě před 4 lety. Obdobně jako tehdy jsou exponáty seskupeny do
významových celků reprezentujících 5 zásadních kapitol na cestě umělce za

odhalením podstaty samotného bytí v jeho krajnostech:
1.kapitola Krajnost sebe je bolest vyjádřená vlastní tváří umělce, jeho autoportrétem,
2.kapitola Krajnost těla: Sex se pohybuje na hranici pornografie,
fetišismu a gay estetiky. 3.kapitola Krajnost krásy:
Pop – reaguje na banálnost masové kultury. Významovým doplněním kapitoly
je instalace Pokoj č. 13 v Uměleckoprůmyslovém muzeu dokumentující průniky
dekadence do užitého umění, především v oblasti designu hraček a módy 4.kapitola
Krajnost mysli: Šílenství – zobrazuje úzkost vyvolanou krizí civilizace, jakousi
Goyovu reflexi v současném umění. 5.Krajnost života: Smrt – na jedné straně
útočí na tabuizování tématu konečnosti lidské existence a na druhé straně reaguje
na zevšedněný obraz smrti v masových médiích.
 

Nutno poznamenat, že odvážná ztvárnění velmi obtížných témat nemusí každému
vyhovovat. Ale výběr děl a umístění do vzdušných prostor Rudolfina dopřávají
odstup, odkrývají nadsázku a umožňují pohled na dekadentní tendence v umění
v souvislostech. Vystavené fotografie, obrazy a plastiky vyvolávají silné emoce,

burcují i provokují, nastavují kruté zrcadlo a definují strachy a úzkosti jedince
v současném světě. Přestože autoři výstavy kladou důraz na díla a ne na tvůrce,
poskytuje výstava navíc i jedinečnou příležitost shlédnout díla absolutních špiček
současného výtvarného umění, jakými jsou např. Damien Hirst, Jeff Koons,
Gottfied Helnwein, Keith Haring, Cindy Sherman a další.
Svým dokonalým formálním ztvárněním zároveň poskytují
i hluboký estetický zážitek.

Decadence Now! je úctyhodný výstavní počin, který navazuje na přecházející cykly
v Rudolfinu sledující témata lidské identity v nejširším slova smyslu a je důkazem

toho, že „sňatek“ Galerie Rudolfinum s Uměleckoprůmyslovým muzeem se s
osobnostmi Petra Nedomy a Heleny Koenigsmarkové v jejich čele opravdu vydařil.
Zájem zahraničních galeristů o expozici signalizuje i možnost mezinárodního
úspěchu.
 

Text: Soňa Šálková

Foto: Petr Šálek

Helena Koenigsmarková (Umprum), Petr Nedoma (Rudolfinum),
a kurátor Otto M. Urban na tiskové konferenci k výstavě 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *