Jaroslav Valečka: Morbidní romance

Jaroslav Valečka: Morbidní romance

5. 4. 2012 – 27. 4. 2012

Vernisáž: 4. 4. 2012 v 19 hodin v Galerii 21. století,
Dukelských hrdinů 26, Praha 7

 Kurátorka výstavy: Kateřina Tučková

Jaroslav Valečka (1972), absolvent pražské Akademie výtvarných umění, kde studoval v ateliéru Jiřího Sopka, je dnes známým malířem střední generace a členem mezinárodního stuckistického hnutí. Doposud se prezentoval množstvím samostatných i skupinových výstav doma i v zahraničí, jeho práce jsou zastoupeny v četných soukromých i veřejných sbírkách včetně Národní galerie.

Pro jeho tvorbu je typická ponurá temnost, chladná paleta vycházející z barevnosti českého pohraničí a Sudet, a náměty, v nichž se odráží odosobněnost lidí žijících v místech, kde je život drsný a nehostinný. Jde o Valečkův rodný kraj, Lužické hory, které se postupem 20. století proměnilo z romantického místa v prostředí zle zasažené válkou, vysídlením a posléze komunistickým režimem, který do něj přivedl obyvatele bez vztahu k danému prostoru.

 Díky hluboké znalosti tamního prostředí má autor na současné výstavě nazvané MORBIDNÍ ROMANCE, co říci – v novém souboru maleb nabízí, jak již název napovídá, řadu drsných i poetických obrazů vycházejících z jeho dlouhodobého pozorování rodného kraje. Jsou to především malby inspirované skutečnými, často morbidními a bizardními historkami a příběhy, které se k sudetské krajině váží. Malíř vytváří tajemné až hororové příběhy vycházející z místních folklorních tradic jako jsou masopustní průvody, nebo výjevy s pohřby a vesnickými rvačkami, ale i obrazy, které jsou inspirovány konkrétními příběhy. Naleznete mezi nimi například malbu, která pojednává místní příběh o tom, jak na konci války vězni oběsili dozorce z nedalekého pracovního tábora v Rabštejně aj. Malíř tyto příběhy podává s notnou dávkou zjednodušení a nadsázky, kterou kombinuje s důrazem na atmosféru a psychologický účinek obrazu. V druhé rovině Valečkova díla, která se odvíjí v méně narativní poloze, se pak na výstavě objeví melancholické noční krajiny zabírané v široké perspektivě, ponuré hřbitovní výjevy nebo malby v krajině osaměle čnící architektury. V nich se ke slovu dostává především výrazná až magická barevnost, která umocňuje výsledný účinek obrazu.

 Výstava MORBIDNÍ ROMANCE je naneštěstí poslední výstavou a symbolickou rozlučkou s pražskou Galerií 21. století, která za necelé dva roky své existence představila malířskou tvorbu českých stuckistů, jimž se ve svém výstavním programu věnovala především, a také hyperrealistických a neoexpresionistických autorů současné pražské malířské školy. S jejím zánikem tak mizí významná platforma současné klasické malby.

 Kateřina Tučková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *