Lítám v tom – nominace na 5 Zlatých globů

“Než začnete pomáhat jiným, připoutejte sami sebe.”

Oscarový režisér Jason Reitman (Juno) natočil soudobou odyseu Lítám v tom. Hlavní hrdina Ryan Bingham (držitel Oscara GEORGE CLOONEY), který se živí podnikovou optimalizací (tj. vyhazuje nadbytečné lidi z práce), je prototyp moderního byznysmena, který po letech šťastně strávených na palubě vnitrostátních linek nečekaně zjistí, že je připraven přistát natrvalo a usadit se. Ryan je dlouhodobě spokojený se svým hektickým životem, který tráví na letištích, v hotelech a pronajatých autech po celé Americe. Vše, co k životu potřebuje, se vejde do příručního zavazadla. Má perfektně zmáknuté všechny věrnostní programy leteckých společností a je velmi blízko splnění svého celoživotního snu – nalétat 10 miliónů leteckých mil. Přesto se mu najednou zdá, že v jeho životě něco schází…
Právě když se zakouká do sympatické cestující (VERA FARMIGA), která má podobný životní styl, začne jeho šéf (JASON BATEMAN) pod vlivem mladé, ambiciózní expertky (ANNA KENDRICK), jež vymyslela efektivní opatření, přemýšlet, že by Ryan měl pracovat na zemi. Tváří v tvář nečekaným vyhlídkám začne Ryan uvažovat, co to vlastně může znamenat mít skutečný domov.

Paramount Pictures Presents ve spolupráci s Cold Spring Pictures a DW Studios, Montecito Picture Company Production ve spolupráci s Rickshaw Productions a Right of Way Films uvádí George Clooneyho, Veru Farmigu a Anna Kendrick ve filmu Lítám v tom. Film natočil Jason Reitman. Scénář napsali Jason Reitman a Sheldon Turner podle románu Waltera Kirna. Producenty jsou Ivan Reitman, Jason Reitman, Daniel Dubiecki a Jeffrey Clifford. Výkonní producenti – Tom Pollock, Joe Medjuck, Ted Griffin a Michael Beugg, kamera – Eric Steelberg, filmový architekt – Steve Saklad, střih – Dana Glauberman, kostýmy – Danny Glicker, hudba – Rolfe Kent a hudební producenti – Randall Poster a Rick Clark.

ODLET

Jason Reitman má slabost pro antihrdiny, což ukázal už ve svých prvních filmech – ať už to byl tabákový lobbyista (Děkujeme, že kouříte) nebo těhotná teenagerka (Juno). Vždy vypráví hluboce lidské, zábavné a působivé příběhy, jejichž hlavní hrdinové se vzepřou neradostným vyhlídkám. I nyní ve své zálibě pokračuje, tentokrát přivádí Ryana Binghama, který má na první pohled poměrně nezáviděníhodnou práci: v rámci optimalizace společností vyhazuje jejich nepotřebné zaměstnance.
Ryanův příběh je o muži, který na první pohled vystupuje z davu – je to okouzlující gentleman, který si plnými doušky užívá současný svět spěchu, technologií, pohodlí, individuálních ambicí a hmotných statků; je to muž, který vede bezproblémový, zábavný život; muž, který má všechno a přesto má najednou pocit, že mu něco zásadního schází. Jeho příběh navozuje otázky, jak se v době rychlého cestování a konverzací, které můžete vést se strojem, dostaneme ke skutečným, trvajícím vztahům a co se stane, když se těmto vztahům vyhneme?
Tyto otázky jsou podstatou scénáře filmu Lítám v tom, který navrhl Sheldon Turner a dopiloval ho s Jasonem Reitmanem. Ryan Bingham ztělesňuje současný způsob života, kdy je vše postaveno na technologických vymoženostech a nedostatku komunikace.
“Je to příběh člověka, který se musí vyrovnat s faktem, že ačkoliv měl pocit, že jeho život je úplný, zapomněl na něco velmi důležitého, a to je být něčeho součástí, někam patřit,” říká Reitman. “Ryan Bingham se tak bojí závazků z toho vyplývajících, že úplně přehlíží, jaké to může mít výhody.”
“Toto nyní naše společnost zažívá také. Všichni používáme mobilní telefony, emaily a sociální sítě, díky čemuž se zdá, že jsme propojeni víc než kdy před tím, ale ve skutečnosti se vídáme míň a míň a udržujeme míň a míň skutečných vztahů. Ryanův život na letištích jsme zvolili jako metaforu. Když přijdete na jakékoliv letiště na světě, hned se zorientujete a víte, kde co je, kde je restaurace, toalety a stánek s novinami. Všechno se zdá být důvěrně známé, přesto nikde to není “doma”. Jsme tak celosvětoví, že jsme zapomněli, co to znamená někam patřit.”
Reitman našel inspiraci pro svůj nový film ve stejnojmenné novele Waltera Kirna. “Ta kniha mne oslovila v mnoha rovinách,” říká Reitman, “ale velký vliv mělo především to, že během psaní se zásadně změnil můj vlastní život. Potkal jsem svoji ženu, zamiloval se a narodilo se mi dítě. Uprostřed tohoto procesu začal Ryan Bingham dospívat a hledat v životě něco víc. Scénář přerostl v poselství o tom, jak zásadní jsou v našem životě vztahy a pouta.”
Spisovatel Kirn našel inspiraci přímo v letadle, když vedle něj seděl muž přesně ztělesňující Ryana Binghama. Vzhledem k tomu, že byl tento muž 300 dní v roce na cestách, prodal svůj byt a místo toho si koupil úložnou kabinu na své věci.
Ryanova práce je brát ji jiným. Je jako masér, který přijde, masíruje vám ramena a přitom posouvá váš pracovní stůl do výtahu. Vyhazovat lidi se stalo uměním a Ryan to vypiloval k dokonalosti.
Scénáristé upravili postavu klasického obchodního cestujícího, který na své cestě přes kontinent prodává sny lidem zničeným nenadálou ztrátou zaměstnání. Místo ode dveří ke dveřím chodí Ryan od jednoho letištního koridoru ke druhému.
Spisovatel Kirn říká, že byl nadšený, když se dozvěděl, že Reitman chce podle jeho díla natočit film. “A když mi přišel jím upravený scénář, uvědomil jsem si, že tomu Jason dodal další rozměr potřebný pro kinové plátno. “
Reitman udělal mnohem víc než že jen přepracoval knihu na scénář. Vytvořil kolem ústřední postavu množství dramatických okolností a vymyslel další dvě důležité postavy, které nabourávají Binghamovu dobře zabalenou individualitu. Je to Natalie (Anna Kendrick), horlivá a naivní dvacítka, odbornice na efektivitu, kterou je Bingh nucen vzít pod svá křídla, přesto, že ohrožuje jeho existenci a Alex (Vera Farmiga), která sdílí jeho nadšení pro život na cestách, a která v něm vůbec poprvé zažehne touhu být někomu blíž než jen na chvíli kvůli náhodnému flirtu.
“Ryan projde během filmu zajímavým procesem, nechtěně přijme podivnou, otcovskou roli vůči Natalii, která mu neustále šlape na paty a začne přemýšlet, jaké by to mohlo být, kdyby si vzal Alex za ženu,” vysvětluje Reitman.
Kromě toho, že se ve scénáři projevují změny v osobním životě režiséra Reitmana, důležitou roli sehrála i současná ekonomická krize. Vedlejší téma ztráty zaměstnání a jistot se stalo o to víc aktuální. Pro tuto část filmaři vyzkoušeli nezvyklou metodu natáčení. V Detroitu a St. Louis, městech nejvíce postižených propouštěním, podali inzerát hledající lidi, kteří nedávno ztratili práci a byli o této nelehké situaci ochotni mluvit na kameru. Přihlásilo se tolik zájemců, že to celý štáb šokovalo.
Filmový producenti nedokázali film zařadit do žádné kategorie. Výkonný producent Tom Pollock upřesňuje: “Je to vážný film, který je mimořádně vtipný. Jde mimo jakýkoliv žánr, jako všechny Jasonovy filmy.”
Jedním z producentů se stal režisérův otec, sám úspěšný filmař, Ivan Reitman (Krotitelé duchů). “Jako producent i jako otec můžu říct, že je to jeden z nejlepších scénářů, jaké jsem kdy četl.” “Myšlenka muže, který miluje létání a propouštění lidí, je zasazena do nového příběhu, který je v dnešní době mimořádně aktuální. Jason má schopnost vyprávět vážná témata s jedinečným vtipným nádechem. Lítám v tom má v sobě svěží humor, který umožňuje vidět vážné věci s nadhledem. Je to film, který vychází rovným dílem z jeho hlavy I srdce.”

ZMĚNA NADMOŘSKÉ VÝŠKY

Jason Reitman věděl, že stejně jako u předchozích filmů, Lítám v tom bude postaven na ústřední postavě, která musí být okouzlující, rázná a čitelná a zároveň skrývající na první pohled nerozeznatelnou prázdnotu, kterou maskuje radostí ze “života bez zavazadel”.
Scénář byl od úplného začátku psán pro George Clooneyho. “Tu roli jsem mu šil na míru a okamžik, kdy dočetl scénář a řekl “Jasone, je to skvělé” patří k mým nejradostnějším.“
Clooney ztvárnil širokou škálu rolí, od sympatického trestance Ulyssese v komedii Bratříčku, kde jsi, přes lupičského experta Dannyho v trháku Dannyho parťáci po právnického vyjednavače v thrilleru Michael Clayton.
Clooney dodal Ryanu Binghamovi různé odstíny lidskosti, díky kterým tato postava s černým humorem nesklouzne do frašky.
Clooneymu v hlavní roli dělají společnost dvě výjimečné ženy, které přimějí Ryana přemýšlet o své budoucnosti zcela jinak, než tomu bylo doposud. Do role vitální Alex, jejíž elitní cestovní program Ryana ošidí, ale která v Ryanovu vzbudí touhu po skutečném souznění, byla obsazena Vera Farmiga, jež je nejvíce známa díky roli ve Scorseseho Skryté identitě.
Farmigu zajímal příběh i spolupráce s Reitmanem. “Dialogy jsou skvělé a postavy kousavé a vtipné. Hrdinky ve filmech Jasona Reitmana jsou rychlejší, ostřejší, chytřejší a otevřenější než většina jiných filmových žen. To mě na Alex lákalo.”
Žhavá romance s Georgem Cloonym jí samozřejmě nebyla proti mysli, ve skutečnosti ji vývoj jejich vztahu překvapil. “Ryan je přesvědčený, že potkal tu pravou, ženu, o kterou se nemusí starat, která nechce víc než, co mají. Alex přesně zapadá do jeho filozofie života bez závazků – až na to, že je to on, kdo se stane připoutaný.”
Spolupráci s Clooneym shrnuje herečka takto: “George byl přesně takový partner, jakého jsem potřebovala. Nikdy jsem nebyla tak nejistá jako na začátku tohoto natáčení. Dva týdny před první kostýmní zkouškou jsem porodila své první dítě. Potřebovala jsem spojence a on byl prostě skvělý. Nejúžasnější na něm je jeho humor.”
Ve stejnou chvíli jako Alex vstupuje do Ryanova života další žena – mladá, ambiciózní Natalie Keener, kolegyně, která přišla do firmy, aby ohrozila svobodu jeho hypermobilního života. Je autorkou úsporného opatření, které by mělo snést Ryana a jeho kolegy zpět na zem a přinutit je pracovat z kanceláře pomocí on-line systému. Když ji ale Ryan vezme na jednu ze svých “misí”, aby jí ukázal, jak systém funguje, uvědomí si, jak otřesné a obtížné může být přijít o práci. Ukáže se, že toto poznání na ní má větší vliv než dokáže unést. Natalii hraje Anna Kendrick, jež je známá především rolí v sáze Twilight. “Tajemstvím je, že jsem tu roli psal pro Annu,” přiznává režisér. “Viděl jsem ji v jejím debutu Rocket Science, kde byla skvělá, což při castingu jen potvrdila. Má jedinečný hlas, který ji zcela odlišuje od jejích vrstevníků.”
Pokračuje: “Jsem na postavu Natalie hrdý, je jiná než typická dvacetiletá ženská postava. To je obvykle romantická dívka, zatímco Natalie je tvrdohlavá , neromantická byznysmenka.”
I Anně Kendrick se její postava moc líbila. “Natalie je zábavná, která si ale vůbec nemyslí, že je vtipná. Chce mít vše pod kontrolou, ale najednou si připadá úplně ztracená. Navíc si začne uvědomovat, že možná nedokáže tuto práci dělat.” Osobní ironií pro herečku je, že osobně letiště nesnáší.
Jason Bateman, který ztvárnil adoptivního otce nenarozeného dítěte ve filmu Juno, navázal na spolupráci s Reitmanem rolí Ryanova šéfa Craiga Gregoryho. “Hned podle scénáře jsem věděl, že Craig Gregory se bude skvěle hrát. Je to prototyp člověka, se kterým nechcete pracovat, svým způsobem takový bezcitný Darth Vader.”
 
PŘIPOUTEJTE SE

Cesta Ryana Binghama se začne měnit při návštěvě sestřiny svatby. Zde je konfrontován s faktem, že celý svůj dospělý život svoji rodinu ignoroval. A zároveň se v něm probudí nečekaná touha po něčem hlubším. Podle režiséra je Ryanovo setkání s rodinou zásadní jak pro komedii, tak drama filmu.
Ryanovu sestru Julii hraje australská herečka Melanie Lynskey. Jejího nastávajícího manžela Jima hraje Danny McBride (All the Real Girls). Jim je typický maloměšťák, podle kterého smyslem života je oženit se, koupit si dům a mít děti. Zásadním okamžikem filmu je svatební ráno, kdy se Jim zalekne přicházející reality. Stejná chvíle je zásadní i pro Ryana, který v okamžiku, kdy hledá správná slova, aby svého budoucího švagra povzbudil, začne vidět další stránku vlastního života.

V LETADLECH, V HOTELÍCH, VE MĚSTECH

Lítám v tom je film, který stejně jako hlavní hrdina, cestuje z města do města, z terminálu na terminál, který se nikdy nezastaví ve své cestě k neznámé destinaci.
Vzhled filmu byl scénograficky poměrně náročný. Film, který je zasazen do Anglie v 17. století, můžete natáčet na jakémkoliv hradu. A podle dobového nábytku nepoznáte, jestli skutečně patřil do daného století nebo ne. U filmu jako je Lítám v tom musí být kulisy a prostředí naprosto důvěryhodné. Při pohledu na scénu okamžitě vidíte, jestli tomu věříte nebo ne. Je to opravdu to město? Opravdu takto vypadají naše kanceláře?
Režisér Reitman ke scénografii říká: “Skutečně jsme natáčeli v pěti městech, ale ve filmu se jich objeví dvacet. Architekt Steve Saklad odvedl skvělou práci, když například poskládal pět různých měst do jedné budovy. Jednou jsme byli ve slunné Miami, za chvíli v zasněženém Detroitu.”
Vizuální změny odpovídají i vnitřním změnám hlavní postavy. Na začátku filmu přijdeme na letiště, které je moderní a superčisté, lidé, které potkáváme, jsou skvěle oblečeni. Na konci filmu dojde i zde, stejně jako v Ryanově životě, ke změnám, najednou letiště vypadají chaoticky a ušmudlaně. Změny jsou cítit v hudbě, osvětlení I oblečení postav.
Města byla vybraná tak, aby vystihovala krizi, propouštění a bankroty uplynulých měsíců. Zaletíme si do Detroitu (automobilový průmysl), Phoenixu (centrum zdravotního pojištění), St. Louis (výroba lahví) a Wichity (pojišťovací společnosti). Dále se podíváme do Omahy, Miami a Las Vegas. Ve výše zmiňovaných městech se opravdu natáčelo, další (Phoenix, Chicago, Houston a Waupaca) byla nahrazena.
Více než 50 scén bylo natočeno na letištích a v letadlech, což bylo po 11. září poněkud obtížnější. Naštěstí produkce uzavřela partnerství se společností American Airlines, takže zásahy do skutečného letištního provozu byly minimální, naopak cestující a zaměstnanci mohli mít to štěstí, že nenadále potkali George Clooneyho.:-)
Ve filmu se objeví 7 různých hotelových pokojů. I zde bylo natáčení usnadněno, a to díky spolupráci s hotely Hilton.

PŘISTÁNÍ

Režisér Reitman svoji cestu s Ryanem Binghamem uzavírá: “Natočil jsem tři filmy a každý jsem začal zásadní otázkou. První film byl o mým zásadách. Druhý film byl o dospívání a o tom, jaké je to stát se otcem. Tento poslední si klade otázku nejdůležitější: Jak chcete strávit svůj život, sami nebo s lidmi, chcete utéct nebo se nebojíte? Během natáčení jsem se utvrdil v tom, že život je lepší ve společnosti ostatních.”

BIOGRAFIE

Držitel Oscara GEORGE CLOONEY (Ryan Bingham) si už vyzkoušel roli herce, výkonného producenta, scénáristy i režiséra.
Tento syn námořníka je silným ochráncem lidských práv.
V roce 2006 získal tři oscarové nominace: za nejlepší režii a původní scénář (Dobrou noc a hodně štěstí.) a nejlepšího herce ve vedlejší roli (Syriana). Bylo to poprvé v historii, co jeden člověk získal nominaci za herectví a režii pro dva různé filmy. Nakonec získal Oscara (a Zlatý glóbus) za vedlejší roli v Syrianě (kde působil také jako výkonný producent).
Jedním z nejúspěšnějších filmu roku 2007 byl Michael Clayton, který Clooneymu přinesl nominaci na Oscara i Zlatý glóbus.
Mezi Clooneyho novější filmy patří romantická komedie Tvrdé palice, Muži, co zírají na kozy nebo Po přečtení spalte (jde o třetí spolupráci s bratry Coenovými, předchozí byly snímky Bratříčku, kde jsi? a Nesnesitelná krutost.)
Jeho dalším počinem bude animovaný film Mr. Fox, ve kterém propůjčí hlas hlavní postavě.
Clooney vlastní se Stevenem Soderberghem produkční společnost Section Eight, ve které produkovali filmy jako sérii Dannyho parťáci, Michael Clayton, Berlínské spiknutí, Dobrou noc a hodně štěstí, Syriana, Confessions of a Dangerous Mind, Svěrací kazajka, Hollywood, Hollywood a Bombakšeft.
V roce 2002 Clooney uvedl svůj režisérský debut Confessions of a Dangerous Mind. Za svůj druhý počin Dobrou noc a hodně štěstí v roce 2005 obdržel oscarové nominace za scénář a režii.
Chválu kritiků Clooney slyšel především za dramata Tři králové a Zakázané ovoce. Dále hrál ve filmech Solaris, Peacemaker, Batman a Robin, Báječný den nebo Od soumraku do úsvitu.
Hrál v několika televizních seriálech, nejznámější je jeho role doktora Rosse v Pohotovosti.
Hrál a spoluprodukoval televizní film Neodvolatelná mise.
V roce 2006 natočil se svým otcem dokument Journey to Darfur a namluvil komentář k dašímu dokumentu o Darfuru Sand and Sorrow.
V roce 2007 založil s herci Bradem Pittem, Mattem Damonem, Donem Cheadlem a Jerrym Weintraubem organizaci Not On Our Watch, jejímž cílem je upozorňovat na a bránit masovému násilí v Darfuru.
V roce 2007 mu bylo laureáty Nobelovy ceny uděleno ocenění za přínos v oblasti lidských práv v Darfufu. O rok později byl jmenoval mírovým vyslancem OSN. Je jedním z osmi takto zvolených.

VERA FARMIGA (Alex) okouzluje diváky každou svoji novou rolí. Naposledy hrála s Peterem Sarsgaardem v temném thrilleru Orphan. Nedávno dokončila natáčení romantického dramatu z vinařského prostředí The Vintner’s Luck.
Její nejnovější filmy zahrnují thriller Quid Pro Quo, drama z doby holocaustu Chlapec v pruhovaném pyžamu a politické drama Nic než pravda.
Za snímek Down to the Bone získala ocenění filmových kritiků v Los Angeles a cenu na festivalu v Sundance.
Dále hrála ve filmech Never Forever, Skrytá identita, Dveře dokořán a Manchuriánský kandidát.

ANNA KENDRICK (Natalie Keener) je mladá, začínající herečka, jejíž hvězda úspěšně září v divadle, filmu i televizi.
Poprvé se divákům představila ve filmu Camp. Zatím nejznámější je její role Jesssicy Stanley v sáze Twilight. Dále hrála ve filmech Scott Pilgrim vs. the World, Rocket Science a The Marc Pease Experience.

JASON BATEMAN (Craig Gregory) s režisérem Jasonem Reitmanem spolupracoval již dříve na filmu Juno, kde hrál pravděpodobného, ale zatím nejistého otce nenarozeného dítěte.
            Bateman, sám také režisér a producent, získal v roce 2004 Zlatý glóbus za roli v komediálním seriálu Arrested Development.  Od konce tohoto seriálu v roce 2006 hraje v jednom velkém filmu za druhým a zároveň se coby producent, scénárista a dramaturg vrací ke svým televizním kořenům.
            V roce 2010 by měly mít premiéru filmy Paul a The Baster. V roce 2009 pracoval na dvou snímcích – ve své společnosti F+A Productions produkoval komedii Extract (zde i hrál) a v komedii Trable v ráji ztělesnil jednu z hlavních postav. Dále ho můžeme vidět v komedii The Invention of Lying.
Bude produkovat a hrát v akční komedii The Remarkable Fellows, kterou režíruje Joe Carnahan (Bateman s ním dříve spolupracoval na filmu Sejmi eso).
            S Mitchem Hurwitzem (Arrested Development) propůjčili hlasy postavám v animovaném, televizním seriálu Sit Down, Shut Up. 
           Hrál ve dvou filmech režírovaných Peterem Bergem. Jmenovaly se Hancock a Království. Dále hrál ve snímcích Říše hraček, The Ex, Rozchod!, Vybíjená, Starsky & Hutch a Prostě sexy.
            Ve svých dětských letech hrál v televizních seriálech Silver Spoons, It’s Your Move, Valerie, Valerie’s Family, The Hogan Family a Little House on the Prairie.

JASON REITMAN (režie/scénář/producent) se etabloval jako originální, chytrý a vtipný vypravěč s citem pro trefné komentáře naší společnosti.
Produkoval horrorovou komedii Jennifer’s Body s Megan Fox v hlavní roli. Dále působil jako výkonný producent Chloe a Ceremony.
Jeho společnost Right of Way Films pracuje na několika nových scénářích, včetně filmu podle úspěšného dětského, televizního seriálu Yo Gabba Gabba.
 Jako režisér se představil v roce 2006 s okamžitým hitem Děkujeme, že kouříte.
Na konci roku 2007 měl premiéru jeho další film Juno, za který byl coby režisér nominovaný na Oscara. Toto ocenění sice nezískal, ale zlatou sošku si film odnesl za nejlepší scénář.
Reitman se narodil v roce 1977. V pouhých 19 letech uvedl na festivalu v Sundance svůj první krátký film Operation.
 Reitman tvoří polovinu hudebního dua “Bad Meaning Bad.”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *