Národní galerie zahájila výstavní sezónu 2017 – Grand Opening

Zahájení letošní sezóny Národní galerie, které proběhlo 16.března 2017 ve Veletržním paláci, potvrdilo, že současné vedení Národní galerie si klade za cíl uměleckými prostředky reagovat na současná společensko-politická témata a stát se otevřenou platformou pro diskusi a názorovou výměnu v duchu tolerance a kreativity.

K nedávno otevřené autorské výstavě výtvarníka Františka Skály ve Valdštejnské jízdárně  a výstavě věnované 40.výročí Charty 77 v Salmovském paláci přibylo dalších 9 expozic, které byly slavnostně zahájeny v rámci tzv.Grand openingu:

 

Aj Wej-wej – Zákon cesty
Magdalena Jetelová – Dotek doby
Otisky vědění – Řeč keramiky
Keiči Tahara – Fotosyntéza
Poetry Passage 5: L´esprit des poetes officiels et crochus
Zvukově-světelná instalace Loď (The Ship) – Brian Eno
Když zavřu okno, neslyším hluk ulice – Pavla Dundálková
Epos 257 – Retroreflexe
Green light – Olafur Eliasson

Ředitel NG Jiří Fait během tiskové konference informoval také o budoucí spolupráci s vídeňskou nadací Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA 21), která umožní přivézt do Prahy současné experimentální a nekonvenční umění, které zde dosud bylo velmi málo zastoupeno. Přítomná zakladatelka a ředitelka TBA 21, paní Francesca von Habsburg, řekla, že současné umění může být účinnou zbraní v reakci na citlivá sociální a politická témata a Praha je podle jejího názoru k tomu ideální platformou.

Prvním takovým projektem je instalace Green light – An artistic workshop dánsko-islandského umělce Olafura Eliassona. Společná výroba světel má přispět k integraci uprchlíků a k pochopení jejich situace. V rámci expozice proběhl i workshop s původními účastníky projektu z Vídně.

Mezi nově uváděnými expozicemi si nesporně největší pozornost zaslouží dvě velkorozměrové instalace, které vznikly speciálně pro Veletržní palác:

Aj Wej-wej. Zákon cesty, od 17. března 2017 do 7. ledna 2018, Veletržní palác, Praha. Foto: Petr Šálek

Aj Wej-wej. Zákon cesty, od 17. března 2017 do 7. ledna 2018, Veletržní palác, Praha. Foto: Petr Šálek

Světově známý čínský výtvarník a aktivista Aj Wej-wej (Ai Weiwei)(艾未未), který vloni přivezl do Prahy svůj Zvěrokruh, vytvořil speciálně pro Velkou dvoranu symbolickou instalaci, kterou nazval Zákon cesty. V prostoru se vznáší obrovský 70 m dlouhý gumový člun s 258  uprchlíky. Postavy nemají obličeje, jsou černé a ze stejného materiálu jako člun.  Další dvě figury se záchrannými kruhy pak plují volně na podlaze. Stěny dvorany jsou vylepeny stovkami fotografií, které Aj Wej-wej (Ai Weiwei)(艾未未) se svým týmem pořídil v uprchlických táborech při natáčení chystaného dokumentárního filmu „Lidský proud“. Imaginární stín na podlaze pod člunem je vyplněn citáty, jako např. od Sokrata: „Nejsem Athéňan, nejsem Řek, jsem občan světa“. A vedle člunu Aj Wej-wej umístil velkou skleněnou kouli, ve které se všechno odráží. Při tiskové konferenci umělec řekl, že uprchlická krize je krizí lidstva a mít z ní strach je zcela normální. Avšak ignorovat ji nebo předstírat, že neexistuje, je trestný čin. Zákon cesty je dosud největší dílo čínského umělce, které vznikalo dva roky. Podnět k vytvoření site-specifického díla vzešel z osobního kontaktu Jiřího Fajta s autorem. Aj Wej-wej oceňuje přednosti prostoru velké dvorany – denní světlo, syrovou architekturu bez přidanaých prvků.  Dalšími Aj Wej-wejovými instalacemi je křišťálový svícen „Cestující světlo“ a „Hadí strop“ z dětských batůžků na památku čínských dětí zahynulých při zemětřesení v roce 2008. Kromě toho jsou v rámci výstavy Otisky vědění. Řeč keramiky, na které se kurátorsky podílel společně s britským výtvarníkem Edmundem de Waalem, vystaveny i jeho keramické práce.

 

 


Veletržní palác, Grand Opening, Milena Kalinovská a Magdalena Jetelová, 16.3. 2017, foto©PetrSalek.com

Malou dvoranu Veletržního paláce zcela zaplnila velkorozměrná prostorová instalace Magdaleny Jetelové nazvaná Dotek doby.

Hrozivá černá krajina se svažuje směrem k vestibulu ve vrstevnicích naplněných tekutinou. Na zadní stěně se chvějí zrcadlové membrány, vytvářející rozmazaný odraz skutečnosti a rozechvívající hladiny. Nad krajinou se míhají laserové paprsky a ještě zvyšují pocit nebezpečí a nejistoty. Jinou perspektivu na instalaci nabízí pohled z ochozu nad Malou dvoranou, kde je zároveň umístěna rozsáhlá přehlídka prací Magdaleny Jetelové, která patří k světově uznávaným výtvarným umělcům se zájmem o společenský kontext.

Text: Soňa Šálková, foto: Petr Šálek

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *