Výstava La Strada journeys in contemporary art…

Umění je cesta, málokdy odpověď.

\"\"

U procesu se předpokládá kulminační bod. Tak je kterékoliv umělecké dílo tím konečným výsledkem, který dává zmíněnému procesu význam. Můj kurátorský záměr však nespočívá až tak v uměleckých dílech, jako spíše v onom procesu. Definuji „cestu“ jako hledání, výpravu za vyšším cílem. Chci věřit v tvořivou sílu umění.

\"\"Význam „kurátora“ obecně je omezen na vybírání individuálních děl, což vyúsťuje často do projektů, které odpovídají spíše představám kurátora. Nebudu se snažit kamuflovat mé kurátorství paušálními a neurčitými, jakoby kurátorskými řečmi. Ten proces začal před několika lety zcela nahodile, tak jak to většinou s dobrými věcmi v životě bývá . Náhodou jsem před několika lety pouze projížděla okolo Galerie umění Karlovy Vary. Až mnohem později jsem uvnitř jejích výstavních prostor pocítila něco jako „provázanost“. Tento zvláštní pocit jsem měla několikrát, po prvé před lety, když jsem viděla Felliniho Silnici.

Vzpomínám si, s jakou úzkostí jsem se na film dívala (tajně, bez dozoru rodičů). Mé dětství bylo tak bezpečné, jak si jen lze představit. Nejhorší myslitelnou avšak ne příliš pravděpodobnou hrozbou bylo, že „si zlobivé děti odnesou cikáni“. Protože jsem byla malé hodné děvče, cikáni přišli, aby si zřejmě odnesli chlapce odnaproti. To platilo do té doby, kdy jsem uviděla, a v pozdějším věku také začala lépe \"\"chápat, co se stalo Gelsomině. Tehdy jsem si myslela, že osud Gelsominy byl jedinečný. Až několik let později, když ke mně média po prvé přinesla téma obchodu s lidmi, jsem uviděla Gelsomininu tvář.

Netřeba zmiňovat, že když jsem film viděla po prvé, byla jsem na to, abych jej pochopila, příliš mladá.

Nebo nebyla? Vybavuji si jeden obraz: krajinu se silnicí. Zdálo se, že vše do tohoto obrazu zapadá. La Strada postupně znamenala mnohem více než jeden obraz, který je nepochybně „obrazem“ vytvořeným mnou. Vzpomínám si, že jsem, možná ne při prvním shlédnutí snímku, ale určitě napodruhé, poprvé uvažovala o onom fenoménu, který se nazývá „umění“. To bylo před 28 lety.

Definovat umění je nesnadným úkolem. Jakmile je nasnadě nějaké logické vysvětlení, ihned se rozplyne. Západní myšlení a na něj navazující dějiny umění se horlivě snaží definovat náš svět prostřednictvím přesného rozškatulkování. O významu, funkci a důležitosti umění lze diskutovat, ale co to je? Co přesně umění je; majetek, samozřejmá kulturní památka nebo způsob života? Umění je „oknem“ nebo „průnikem“ do uměleckého myšlení, tvrzením nebo procesem. Umění je cestou, zřídkakdy odpovědí.

\"\"„La Strada – putování současným uměním“ svádí dohromady mezinárodní skupinu umělců, jejichž dílo zobrazuje výsledek jejich vlastních cest. Všichni umělci, participující na této výstavě, se vydávají na cestu, někteří téměř doslovně. Oceňuji detail a uskutečnění plánu, jinými slovy mistrovství, které v současném kontextu často nebývá považováno za ctnost. Mám ráda také umělecká díla, která nejsou doprovázena komplikovanou statí, maskovanou do tiskové zprávy, která usměrňuje moji interpretaci. Je pravda, že v tomto směru jsem pošetilá.

Společná prezentace těchto umělců je snahou o zaměření se na cestu jako umělecký proces. Vyvrcholení uměleckého procesu slouží ve svém nejlepším smyslu jako počátek další cesty. Možná je umění určitým perpetuum mobile, celoživotní fascinací nebo raison d’_tre, prchající před okamžikem, kdy se stane hmatatelným.

Protože jsem sama umělkyně, mnohostranná funkce umělkyně, kurátorky a producentky mi umožnila završit moji snahu o svedení uměleckých stezek do společného cíle – výstavy La Strada. Mé upřímné díky za tuto příležitost patří řediteli Janu Samcovi.

Kirsimaria E. Törönen-Ripatti
Kurátorka, producentka La Strada  
 


 La Strada
     
\"\"Finnish fine art is not known very much in the Czech Republic as there have been very few art presentations if we do not take into account some smaller and individual ones. The last great and representative exposition of Finnish art of the early decades of the 20th century was held in National Gallery in Prague in 1989 (February – March, the curator Olli Valkonen)
The exhibition project called \“La Strada\“, which takes place in the Art Gallery of Karlovy Vary in the summer this year, is not going to be a general exposition of Finnish art as well. This Scandinavian culture is represented, above all, by Kirsimaria E.Törönen-Ripatti, a curator and artist in one person. She invited some other Finnish, Iceland and Canadian artists and also a photographer from the Czech Republic. Her choice of the art works does not show us all trends of the mentioned countries but it should be individual view of the up to date tendency in contemporary art out of national boundaries. Non-conformity of the participants´ works is not the aim but the means of their personal expression. The curator wants to confront different forms and media. However, we can feel an inside line which connects the various ways of exhibited works. . May be we could also feel the fragility and delicasy of art testimonies, which are the reaction to the cruelty and convulsive rush of contemporary /west/ society, therefore some of the presented art works do not declare harmony and they use slightly provocative devices.
No doubt, that this progressive form and non-conventional installation will address \"\"mainly younger visitors (partly due to a great number of young people of at the International Film Festival Karlovy Vary). As organizators we would like to attract all lovers of art to experience, then to think and feel deep intensive inner idea of the works, which encourage more to put questions than to give answers and explanations.
I am pleased that we can show the results of the \“La Strada\“ project in our gallery, I am glad to meet the curator and artist Kirsimaria E.Törönen-Ripatti and I would like to thank for her idea, effort and creativity, which I appreciate very much. I hope to continue similar activities and I wish all the visitors to enjoy this extraordinar international art presentation.

Jan Samec


 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *