Zhang Xiaogang & Wang Guangyi Setkání básníka s filosofem v současném čínském malířství v Domě U Kamenného zvonu

Zhang Xiaogang & Wang Guangyi  Setkání básníka s filosofem v současném čínském malířství  v Domě U Kamenného zvonu

ZHANG XIAOGANG AND WANG GUANGYI / THE REUNION OF POETRY AND PHILOSOPHY /  7.2.-13.5.2018

Wang Guangyi

Možnost vidět současné čínské umění se nám naskýtá jen zřídka. Navíc, je-li to umění, které nachází uznání jak v Číně, tak v západním světě a prosadilo se v renomovaných světových galeriích a aukčních síních. Aktuální výstava, kterou Galerie hlavního města Prahy zahájila 7.února 2018 v gotických prostorách Domu U kamenného zvonu, je mimořádnou příležitostí vidět práce dvou umělců, na které taková charakteristika platí. Malíři Zhang Xiaogang a Wang Guangui patří ke generaci, která v dětství a raném mládí na vlastní kůži zažila velkou kulturní revoluci a její dopady na čínskou společnost. Později během studií se mohli seznámit se západním uměním, které je inspirovalo a částečně ovlivnilo v jejich další tvorbě. Přestože se jejich tvorba velmi liší, mají mnoho společného v tom, že představují vzdělané a úspěšné umělce, kteří nepřestávají hledat a podněcovat společnost k lepšímu.

 

Zhang Xiaogang (* 1958) se ve svých obrazech inspiruje rodinnou historií. Vkládá do nich rodinné fotografie a vzpomínky na dětství. Svůj koncept Velké rodiny uplatňuje v širším společenském smyslu. Postavy na jeho obrazech jsou odosobněné, v jejich tvářích se odráží smutek a odcizení. Často je umísťuje do uzavřených prostor, kde jsou obklopeny předměty, které si malíř pamatuje z dětství. Symbol ulpělých vzpomínek znázorňují  na obrazech ohraničené stíny nebo průsvitné lehce načervenalé obrazce. Zelené plochy v pozadí obrazů odkazují na uniformní prostředí z dob umělcova mládí. Velmi expresivní obrazy na jedné straně dojímají svým lyrismem a jemnou barevností, na druhé straně provokují svou celkovou koncepcí a symbolikou. Malíř Zhang Xiaogang během své umělecké kariéry zažil nelehká období a čelil nepochopení. Nyní, když stojí na vrcholu, nadále neopouští svůj styl a svými obrazy a instalacemi se jako kritický básník vyjadřuje ke složitostem současného světa.

Wang Guangui (* 1958) je zakladatelem politického pop-artu v Číně. Jeho velkoformátová plátna spojují symboly ideologické propagandy se známými značkami západních produktů. Jsou provokativní a poskytují nový pohled na společné rysy různých typů „propagace“.  Jiný pól umělcovy tvorby tvoří na pražské výstavě obrazy s postavami stojícími za oponou stékající barvy nebo zakrytými jakýmsi závojem.  Wang Guangui se jeví jako filosoficky uvažující racionalista s údernější formou vyjádření a smyslem pro humor. Také on sklízí velké úspěchy na mezinárodní i domácí scéně, což mu nijak nebrání se svým osobitým způsobem dále provokativně vyjadřovat.

Pražskou výstavu koncipoval významný profesor dějin umění a kurátor Lü Peng, který se na západě proslavil především svou monografií Dějiny čínského umění 20. století. Pro pražskou výstavu vybral především nedávnou tvorbu obou malířů.

Oba umělci mají velmi blízký vztah k Praze a české literatuře. Z oblíbených českých autorů zmiňují především Kafku, Hrabala a Kunderu.

Při zahájení výstavy proběhla premiéra dokumentárního filmu o životě a díle Zhang Xiaoganga  v režii Jany Chytilové a v produkci Galerie Zdeněk Sklenář.

Výstava, kterou doprovází katalog The Reunion of Poetry a Philosophy s texty Lü Penga, potrvá do 13.5.2018.

Text: Soňa Šálková       Foto: Petr Šálek

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.